top of page
Writer's pictureJohannes Laine

Lisää asiakkaita - Katjan ongelma olikin jotain aivan muuta kuin vähäinen asiakasmäärä

Päivitetty: 11. lokak.

Tuntuuko sinusta, että myynti junnaa paikallaan, vaikka markkinointi pyörii kaikissa mahdollisissa kanavissa? Instagram on täynnä kuvia, LinkedInissä jaetaan aktiivisesti postauksia, ja TikTokissa pyritään herättämään huomiota – mutta silti tulokset ovat vähäisiä?


Et ole yksin. Pienyrittäjät, kuten Katja, painivat saman ongelman kanssa. Heidän viikkonsa täyttyvät kysymyksistä, kuten: "Mistä saan lisää asiakkaita?" tai "Mikä kanava tuo parhaiten uusia myyntimahdollisuuksia?"


Viime viikolla keskustelin Katjan kanssa, joka on kokenut hieroja. Hän oli käynyt läpi kaikki mahdolliset kanavat yrittäessään hankkia uusia asiakkaita – TikTokista LinkedIniin ja kaikkea siltä väliltä. Silti hän ei ollut saanut toivottua kasvua myyntiin.


Ja tiedätkö, mikä oli Katjan todellinen ongelma? Se ei ollut uusien asiakkaiden puuttuminen, vaan nykyisten asiakkaiden hyödyntämättä jättäminen.


400 asiakasta... ja ongelma ei ollutkaan asiakasmäärä


Kun kysyin Katjalta, kuinka monta asiakasta hänellä oli käynyt tämän vuoden aikana, vastaus yllätti minut täysin.


"Ehkä 400 asiakasta?" Katja sanoi empien.


Siis 400! Melkein putosin penkiltä. Tällainen määrä asiakkaita on useimmille pienyrittäjille unelma. Mutta siitä huolimatta Katja paini myyntiongelman kanssa. Mistä siis on kyse?


Usein keskitymme liikaa uusien asiakkaiden etsimiseen, vaikka vastaus piilee jo olemassa olevissa asiakkaissa. Katjalla ei ollut pulaa asiakkaista, vaan siitä, miten hän voisi palvella näitä asiakkaita entistä paremmin ja kasvattaa myyntiä nykyisen asiakaskunnan avulla.


Kolme askelta myynnin kasvattamiseen nykyisillä asiakkailla


Tässä on suora ja yksinkertainen malli, jota lähdimme soveltamaan Katjan tapauksessa – ja jonka voit soveltaa suoraan omaan liiketoimintaasi.


  1. Myy seuraava käynti nopeammin

    Kun asiakkaasi poistuvat, älä odota seuraavaa tapaamista kuukaudesta toiseen. Kannusta heitä varaamaan uusi aika jo ennen kuin he lähtevät. Mitä nopeammin he tulevat takaisin, sitä enemmän voit kasvattaa liikevaihtoasi!

  2. Myy sarjakortteja

    Kertakäyntien sijaan myy sarjakortteja. Asiakkaasi saavat arvoa pitkäaikaisella sitoutumisella, ja sinä turvaat itsellesi tasaisemman tulovirran.

  3. Lisämyynti lisätuotteilla

    Tarjoa lisäpalveluita tai tuotteita, joita asiakkaasi voivat hyödyntää käyntiensä ohella. Onko olemassa hierontaan sopivia öljyjä tai muuta, mikä voisi tukea heidän hyvinvointiaan?


Ennen kuin edes mietit uusien asiakkaiden hankkimista, keskity hyödyntämään nykyistä asiakaskuntaasi. He tuntevat sinut jo, he luottavat sinuun, ja he ovat jo tehneet päätöksen ostaa sinulta. Eikö olisikin järkevää varmistaa, että he palaavat ja ostavat lisää?


Entäpä hinnat?


Toinen merkittävä tapa kasvattaa myyntiä on hintojen nosto. Kuinka usein olet tarkastellut hintojasi kriittisesti? Yrittäjät usein pelkäävät nostaa hintojaan, mutta tämä voi olla nopea keino parantaa kannattavuutta – ilman uusia asiakkaita. Asiakkaat, jotka jo arvostavat palveluitasi, eivät välttämättä lähde hintojen noustessa, vaan näkevät sen merkkinä laadusta ja ammattitaidosta.


Miten asiakkaista voi tehdä suosittelijoita?


Nykyiset asiakkaasi voivat olla paras markkinointikanavasi, jos hyödynnät heidän kokemuksiaan ja suosittelujaan oikein. Voit kannustaa asiakkaita kertomaan palveluistasi eteenpäin tarjoamalla esimerkiksi suositusbonuksia, tai tekemällä suosittelusta osan asiakaskokemusta.


Katjan kohdalla seuraavat kuukaudet täyttyvät tämän strategian kehittämisestä. Ja uskon, että myös sinä voit hyödyntää näitä keinoja omassa liiketoiminnassasi.


Keskity siihen, mikä toimii – nykyiset asiakkaat


On niin helppoa lähteä etsimään uusia asiakkaita, mutta usein paras ja nopein tapa kasvattaa myyntiä on jo silmiesi edessä. Nykyiset asiakkaasi ovat jo tehneet ostopäätöksen, he ovat jo sitoutuneet sinuun – käytä tämä hyödyksesi.


Tässä muutama kysymys, jonka avulla voit lähteä liikkeelle:


  • Mitä lisäarvoa voisit tarjota nykyisille asiakkaillesi?

  • Voisitko tarjota heille lisäpalveluita tai -tuotteita?

  • Kuinka voisit kannustaa heitä palaamaan nopeammin?


Jos viet nämä oivallukset käytäntöön, voit huomata nopeita tuloksia. Myynnin kasvu ei aina vaadi uusia asiakkaita – usein riittää, että palvelet nykyisiä asiakkaitasi paremmin.


Nähdäänkö kirjakiertueella?


Olen syventynyt tähän aiheeseen myös kirjakiertueellani, jossa jaamme lisää strategioita ja oivalluksia siitä, miten voit myydä enemmän nykyisille asiakkaillesi – ilman uusien asiakkaiden hankkimisen stressiä. Jos haluat kuulla lisää ja keskustella näistä aiheista, tule mukaan kirjakiertueelleni, joko etänä tai paikan päällä.


Jatketaan yhdessä kohti unelmia, yksi asiakas kerrallaan!


Terveisin,

Johannes



27 katselukertaa0 kommenttia

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page